AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Rabu, 13 Januari 2010

ANAK SULUNG

Najwa(Okt. 2009) dan Naim

Najwa telah meningkat remaja


Najwa dan adiknya Naim masa kanak2

Najwa (masa kanak2)

Barisan anak sulung aku dan adik2 ku
Dari kiri, Fareqah(1 thn) Najwa, Nurhidayah dan Hafiz(2 thn)1989

Salam,

Begitu cepatnya masa berlalu mengikut peredaran yang telah ditentukan oleh ALLAH, maka begitu juga usiaku telah pun melewati 50puluhan yang boleh dikatagorikan warga emas(Jubli Emas). Aku berkahwin pada 03hb. Dis. 1985 di mana usia perkahwinan ku telah mencapai 25 tahun(Jubli Perak) di mana anak sulung ku telah pun berusia 23 tahun pada bulan Julai akan datang. Alhamdulillah ALLAH telah memberikan kesihatan yang baik setakat ini(masa depan belum tentu), begitu juga dengan rezeki dengan seadanya. Ini bermakna usia ku telah meningkat, tapi hayat ku semakin berkurang dengan amal yang kurang.

Aku sentiasa memohon kepada ALLAH semoga amal ku diterima dan dengan RAHMATNYA aku dimasukkan ke dalam SyurgaNYA apabila roh ku diambil dan jasad ku disemadikan di dalam tanah kelak. Aku juga bersyukur kerana ALLAH telah mengurniakan sepasang cahayamata sebagai penyeri rumahtangga ku yang merupakan satu anugerah dan amanah yang begitu besar terpaksa aku pikul. Anak sulung ku, perempuan dan kedua lelaki. Apa yang nak aku kisahkan di sini ialah tentang peristiwa yang berlaku sebelum kelahiran anak sulung ku yang aku berikan nama, Najwa yang bermakna bisikan, kalau tak silap.

1-Aku dimaklumkan oleh isteriku sebelum kelahiran Najwa, dalam perjalanan dari Kampong Gelong Rambai, Tunjang ke Hospital Besar Alor Setar ambulan yang dinaikinya telah terbabas ke dalam longkang tepi jalan di Bandar Darulaman dan hampir mengalami kemalangan dalam keadaan jalan yang licin semasa hujan. Walau bagaimana pun ALLAH telah menyelamatkan keadaan tersebut di mana tiada apa-apa kecederaan yang berlaku dan isteriku telah selamat melahirkan anak perempuan. Aku bersyukur kerana semuanya telah selamat.

Semasa kejadian tersebut aku masih di tempat kerja di Sungai Petani, di mana aku dimaklumkan hanya selepas kelahiran anak ku pada tengahari tersebut iaitu pada 27hb. Julai 1987 yang lepas. Di peringkat awal pra-sekolah aku telah masukkan ke Taski Abim, peringkat sekolah rendah aliran Ugama di Sek. Agama Daris, dari tahun 1 - 6 dan menengah di Maahad Mahmud, Alor Setar dan ALHAMDULILLAH sekarang dia di tahun akhir Universiti Islam Antarabangsa, Malaysia jurusan Usulluddin.

2- Setelah menerima berita aku telah menjadi seorang bapa pada hari tersebut, aku bergegas pulang ke kampong di Parit Panjang, Baling untuk memaklumkan kepada keluarga ku(masa tu mana ada lagi talian talipon TM dan kemudahan talipon bimbit lagi). Sampai di kampong aku dimaklumkan bahawa adik perempuan ku(Faridah adik ketiga) sedang bergelut juga untuk melahirkan anak sulungnya. Hanya selepas semuanya selamat aku dimaklumkan bahawa aku mendapat seorang anak saudara lelaki yang diberi nama, Muhammad Hafiz. Sekarang Mohd Hafiz adalah seorang hafiz dan sedang di tahun akhir Darul Quran, Kuala Kubu Baru(Tepat dengan namanya).

Tarikh lahir anak ku,Najwa dan Hafiz adalah sama iaitu, 27hb. Julai 1887 walau pun adik ku berkahwin lewat enam bulan selepas aku(03hb. Dis. 1985). Itulah ketentuan ALLAH yang berlaku adalah atas kehendakNYA jua.

Adik aku, Jamaludin(adik ketiga)yang berkahwin sama dengan aku lebih dulu mendapat anak sulungnya (Nurhidayah)awal enam bulan awal sebelum aku, sekarang di tahun akhir Universiti Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim. Setahun selepas itu adik aku Maznah (adik keempat) telah melahirkan anak sulungnya(Fariqah) juga di Universiti Islam Antarabangsa, Malaysia tahun ketiga. Aku bersyukur kepada ALLAH kerana anak sulung aku dan juga anak sulung adik-adik aku telah berjaya memasuki universiti dan InsyaALLAH akan menamatkan pengajian masing2 dengan mendapat segulung Ijazah dan menjadi orang berguna kepada Islam dan ummah.

Catatan ini hanyalah sebagai memori untuk diriku yang aku tidak catatkan sebelum ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan