AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Selasa, 5 Januari 2010

KENDURI MASUK RUMAH BARU

Adik Lie & isteri(rumah baru depa dua orang la)

Adik Hayie & isteri(anak no. 2, depa dua orang yang berendoi)

Majlis berendoi


Atas-dok buat cenderahati untuk jemputan majlis berendoi
Bawah-Adik aku Ghafar dan adik ipar Jamil&2 orang anaknya
Menyediakan masakan lauk pauk

Baby tu anak adik Hayie&Yatie yang nak berendoi


Isteri aku dan anak saudara yang tinggal di Qatar depan rumah. Yang dok depan pintu tak pakai baju, tu ayah aku. Letih kut lepas kemas periuk/belanga/pinggan.

Pandangan sisi-90% nak siap

Pandangan belakang


Pandangan sisi-depan


Pandangan depan



Peringkat 50% nak siap

Pada hari jumaat yang lalu 15 hb. Muharram bersamaan 01 hb. Jan. 2010 telah diadakan satu kenduri naik rumah baru adik aku, Zulkifli (aku panggil adik Lie saja) & isterinya Puan Nurulasyikin yang terletak di kampong Caruk Bakap, jalan Parit Panjang ke Kuala Ketil. Aku tumpang syok juga sebab rumah dia ni, aku mula rekabentuk struktur serta mengawasi dari mula pembinaan, kewangan, pembelian bahan binaan dan pekerja sehingga siap,tapi duit dia yang keluar untuk pembayaran. Tempoh yang diambil untuk menyiapkannya selama satu tahun bermula dari awal Dis. 2008 hingga 31 dis. 2009 akhirnya siap juga, ALHAMDULILLAH.

Sempena kenduri tersebut telah diadakan satu majlis berendoi anak kedua(lelaki) adik aku yang bongsu (adik Hayie) pada sebelah pagi. Adik aku yang sorang ni pandai ambil kesempatan, nak save cost katakan. Sementara majlis bacaan Yasin telah disempurnakan pada sebelah petang, sebaik saja selesai solat Jumaat, bagi memohon kepada ALLAH agar diberikan keselamatan dan kesejahteraan kepada penghuninya daripada pencerobohan manusia-manusia jahat yang tak diundang(penyamun dan pencuri).

Ramai juga tetamu yang hadir selain jiran terdekat, AJK Masjid Parit Panjang termasuk Ustaz Hj Abd Wahab Hasaan(Tuan Imam) yang juga Yang Dipertua Pas Kawasan Baling/Ahli Majlis Daerah Baling. Pada sebelah malamnya pula telah diadakan majlis burdah oleh kumpulan dari kampong tersebut. Mengakhiri pada malam tersebut kami adik beradik seramai 7 orang pakat buat BBQ. Adik aku Maznah dan keluarga tak turut serta sebab depa pi ke Kelantan hantaq anak belajar di sana dan adik Wie yang tinggal kat Kuala Terengganu tak balik pasai sekolah dak nak buka.

Begitulah adanya upacara majlis perasmian masuk rumah baru adik Lie aku dan isterinya, syukur kepada ALLAH semua selesai dengan sempurna.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan