AL-QURAN EXPLORER

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Khamis, 3 Jun 2010

CATATAN PERJALANAN: PDG BKT TINGGI, SUMATERA BARAT

Kereta kuda di tgh bandar

Kain telekong wanita beranika corak dan murah

Istana Pagaruyung sedang dibaikpulih setelah terbakar

Bandar Bkt Tinggi dari atas hotel Nikita

Kawah gunung berapi dari udara

Di hadapan Potret Buya Hamka
Baru sampai dan singgah makan tgh di restoren Pak Datok

Dengar taklimat di Pusat Dokumentasi dan Imformasi Kebudayaan Minangkabau di Padang Panjang
RUMAH GADANG - Pusat Dokumentasi dan Imformasi Kebudayaan Minangkabau di Padang Panjang
Makan tgh dan shooping
Pusat kraftangan (sulaman) Hj Rosmah
Di kawasan Industri kampong, kilang kopi
Pemandangan sawah di sepanajang jalan ke Tasik Maninjau
Istana Pagar Ruyung dan parabola
Jamu mata dpn restoren
Tempat R&R ke Tasik Maninjau
Di rumah kelahiran Buya Hamka, tepi tasik Maninjau
Makan Tgh dan latar belakang Tasik Malinjau
Pasar Atas Bkt Tinggi
Dinner malam akhir di restoren Gulai Kapau

Hari Pertama: 27 hb Mei 2010(Khamis)

Pada 27 hb Mei 2010 hingga 30 hb Mei 2010 yang lalu saya serta keluarga berkesempatan bercuti sambil melancong(Wisata) ke Padang dan Bukit Tinggi, Sumatera Barat, Indonesia. selama 4 hari 3 malam. Bertolak dari LCCT Kuala Lumpur, penerbangan dengan Air Asia mengambil masa lebih kurang 1 jam ke Padang. Semasa dalam penerbangan sebelum mendarat di Padang kelihatan kawah gunung berapi yang dikatakan masih aktif.

Sebaik tiba di lapangan terbang Minangkabau, Padang kami di bawa melawat di sekitar bandar Padang dan menyaksikan kesan2 runtuhan bangunan2 dan rumah2 kediaman yang dilanda gempa bumi tahun lalu. Kebanyakan bgn yang runtuh adalah bangunan2 tinggi terutamanya bangunan kerajaan,manakala rumah2 terdapat retakan saja. Ada yang telah di bina semula dan ada yang masih lagi kekal kesan runtuhan.

Selepas makan tengahari di pertengahan jalan ke Bukit Tinggi kami singgah di sebuat Pusat Kebudayaan dan Dokumentasi Minangkabau, di sana kami diberi taklimat berkenaan adat Minangkabau. Kebanyakan orang Minang ini mempunyai talian persaudaraan dengan penduduk di Negeri Sembilan.

Selepas itu kami meneruskan perjalanan ke Bkt Tinggi, di sepanjang perjalanan itu apa yang saya perhatikan jalannya adalah berliku2 dan sempit melalui lereng2 bukit. Walau pun begitu sikap pemandunya berhati-hati dan tiada kemalangan yang berlaku sepanjang perjalan tersebut. Yang menariknya dikiri dan kanan jalan terdapat aliran air yang jernih dari gunung yang masuk ke sawah2 padi bertingkat yang memang cantik pemandangannya. Air2 ini di alirkan terus masuk ke sawah dan juga kolam2 yang terdapat berhampiran rumah penduduk dan masjid2. Air2 ini digunakan utk mencuci dan mengambil wuduk. Dalam kolam2 ini terdapat banyak ikan2 yang dipelihara oleh penduduk.

Selain itu antara jarak lebih kurang 1km terdapat masjid dan juga surau2 di sepanjang jalan tersebut. Jalan2 di sana terlalu sempit, di mana jika terdapat garisan putih(Tengah) merupakan jalan utama, rumah2 penduduk adalah terlalu rapat dengan jalan(jarak 2m dari gigi jalan). Pemandu kenderaan tidak memandu terlalu laju, tidak saperti di negara kita, walau pun hon sentiasa dibunyikan tetapi adalah bermaksud meminta laluan atau memberi isyarat kepada pengguna2 lain supaya berhati-hati.

Dalam pemerhatian di sepanjang jalan pandangan biasa ialah parabola, boleh dikatakan kebanyakan rumah samaada yang daif atau banglow terdapat parabola, bumbung rumah pula adalah berbentuk minangkabau kerana disinilah tanah minang. Di pertengahan perjalanan kami berhenti untuk membeli belah, saya terlihat kincer air yang digerakkan oleh air yang mengalir dari gunung di tepi jalan dan didapati proses menumbuk beras untuk dijadikan tepung.

Sampai di Bkt Tinggi pada sebelah petang dah hampir waktu maghrib. Di bandar Bukit Tinggi kami menginap di hotel Nikita ditgh bandar. Selepas check in kami berehat kerana keletihan di mana perjalanan dari Padang ke Bkt Tinggi mengambil masa selama 2 jam dengan jalan yang sempit dan berliku-liku di lerang2 bukit. Di Bkt Tinggi udaranya sejuk tapi tidak lah sesejuk di Cameron Highland. Sebelah malam kami makan malam di restoren yang mana semua masakannya ialah menu Minang.

Hari Kedua: 28hb. Mei 2010(Jumaat)

Pagi ini saya dan anak (Naim) sempat solat subuh berjemaah di Masjid berhampiran hotel, jemaahnya tidaklah ramai lebih kurang 20 orang. Di sini mereka juga membaca surah al-Sajjadah dan al-Insan dengan sujud sajjadah, tetapi doa qunut di baca sendiri tanpa mengangkat tangan. Selesai solat tabung derma pun bergerak dan doa selepas solat juga di baca secara berseorangan.

Selepas makan pagi kami bertolak ke Paya kumboh dan Pagaruyung. Sepanjang perjalanan terdapat banyak sawah2 padi di lereng2 bukit yang mendapat air dari gunung, penanaman padi di sini tidak bermusim, ada yang baru dibajak, ada menghijau, ada menguning dan ada yang sedang dituai. Selain itu terdpat juga banyak pokok2 kulit kayu manis yang banyak di sepanjang laluan yang berbukit dengan jalan yang sempit.

Di pertengahan perjalanan kami singgah juga di kilang kopi yang diperoses di kampong(macam industri kampong). Di sini kami di sajikan dengan kopi asli secara percuma dengan. Sempat juga membeli buah tangan saperti kulit kayu manis, kopi dan juga pisang salai. Satu lagi tempat yang dilawati ialah Pusat Sulaman Ibu Hajjah Rosmah yang terletak di kawasan pendalaman kampong, di mana ianya melatih pekerja2 untuk membuat jahitan sulaman. Di sini juga pehak kerajaan negeri Kelantan pernah menghantar pelatih untuk kursus Sulaman Bersepadu Kelantan.

Apa yang saya lihat kebanyakan penduduk di sini memelihara anjing yang berkeliaran macam kucing peliharaan kita di Malaysia. Saya dimaklumkan oleh pemandu pelancong bahawa tujuan mereka memelihara anjing ialah untuk memburu babi yang banyak terdapat di kawasan hutan yang baru diteroka.

Kami makan tengahari di pertengahan jalan ke Payakumbuh. Yang menariknya di restoren ini disediakan tempat makan secara bersila, yang mana ianya terletak di atas kolam ikan. Sambil makan bolih memberi ikan2 makan sama. Sisa2 makanan yang tidak habis dimakan diberikan kepada ikan2 peliharaan yang kebanyakan ikan talapia. Selepas makan sempat juga solat Jumaat di masjid yang berhampiran.

Di kawasan masjid ini juga terdapat kolam2 yang luas dengan air gunung yang jernih yang sentiasa bertukar dan terdapat juga ikan. Air ini juga digunakan untuk berwuduk. Solat Jumaat di sini, bilalnya tidak membaca doa antara dua khutbah semasa duduk antara dua khutbah, pakat2 baca sendiri kut. Selepas solat terdapat juga kanak2 yang mandi, tapi mereka tidak pun menagkap ikan2 yang terdapat dalam kolam tersebut. Di sini sempat juga beli buah tangan.

Kami meneruskan perjalanan lagi ke Istana Pagaruyung yang telah pun terbakar dan sedang dibaik pulih, sempat juga ambil gambar kenangan di sana. Perjalanan diteruskan ke pusat tempat membuat ukiran dari kayu yang juga terletak di dalam kampong pendalaman. Apa yang menariknya semua tempat2 yang di bawa merupakan industri kampong (Macam IKS di Malaysia) yang mana ramai yang kami jumpa bas2 pelancong(Pariwisata) yang membawa pelancong dari Malaysia. Di tempat2 ini semua hasilnya dijual kepada pelancong dengan harga yang murah, tanpa melibatkan orang tengah.

Tiba di hotel hampir magrib dan berehat sebelum makan malam pada hari ini. Setiap kali makan tengahari dan malam di restoren yang berlainan.

Hari Ketiga: 29hb. Mei 2010(Sabtu)

Hari ini merupakan hari terakhir kami di Bkt Tinggi, Selepas sarapan pagi di hotel kami di bawa
ke tempat kelahiran Allahyarham Buya Hamka iaitu seorang ulama yang terkenal di Indonesia dan juga di nusantara. Perjalanan ke sana terpaksa melalui lereng-lereng gunung dengan jalan yang sempit, tapi dengan pemandu yang berhati-hati tiada kemalangan yang berlaku. Sepanjang perjalanan dapat dilihat sawah-sawah padi di lereng bukit yang subur dan lain tanaman yang diusahakan oleh penduduk tempatan. Jalan menuju ke sana terlalu curam dan berliku-liku yang mempunyai 47 selekoh yang sama keadaannya seperti jalan ke puncak gunung Jerai di Kedah. Di pertengahan jalan kami singgah di satu tempat yang menjual makanan ringan yang diusahakan oleh penduduk tempatan.

Rumah kelahiran Allahyarham Buya Hamka ini terletak di tepi tasik Maninjau yang dijadikan Muzium Hamka oleh pemerentah Indonesia dan dibaikpulih dengan bantuan ABIM Malaysia semasa En Ahmad Azam menjadi Yang Dipertua Abim Pusat. Tasik Maninjau merupakan bekas sebuah kawah gunung berapi satu masa dulu. Di sini kami diberi penerangan ringkas tentang kehidupan Hamka oleh saudara sepupunya dari zaman kanak-kanak hinggalah ia bergelar Ulama. Di Muzium ini terdapat lebih 200 buah buku karangan beliau dan yang masyur sekali ialah Kitab Tafsir Al Azhar.

Selepas itu kami bertolak balik ke Bandar Bkt Tinggi dan selepas makan tengahari kami dibawa ke pusat bandar Bkt Tinggi. Di sini kami sempat membeli belah buat kali terakhir sebelum pulang keesokan harinya di Pasar Atas yang merupakan pusat membeli belah seakan sama dengan Pekan Rabu di Alor Star, Pasar Kedai Payang di Kuala Terengganu dan Pasar Siti Khadijah di Kota Baru.

Kami bertolak pulang pada jam 8.30 pagi waktu tempatan dari Lapangan Terbang Minangkabau di Padang dengan penerbangan Air Asia dan tiba di LCCT, KLIA pada jam 11.30 waktu Malaysia. Jauh perjalanan luas pemandangan,

7 ulasan:

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang baik dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

BalasPadam
  2. Berminat melancong ke Padang Bukittinggi? Kami boleh uruskan semuanya untuk anda.
    Pakej menarik dan insyaallah termurah untuk anda.
    Call/sms/whatsapp saya di 0126665436

harga pakej boleh dibincangkan kemudian.

Visit my Blog:

3. assalamualaikum,,,,
    salam sejahtera buat semua yang membaca blog ini
    kami syarikat mempunyai legalitas di indonesia, Nak tumpang promotion sikit
    bagi tuan puan yang nak melancong kat bukittinggi/ Padang,Medan dan bandung Kami 7LINES HOLIDAY tour & travel siap melayani anda kami sediakan : transport, hotel, and pakej tour
    contact person : firman
    Whats app : +62 82390 797959
    email : firman_7linesholiday@yahoo.com / 7lines.holiday@gmail.com
    blogger : 7linesholiday.blogspot.com
    insyaallah tuan & puan boleh puas dengan service kami

4. Assalamualaikum..

Salam dari MINANGKABAU..yang biasa di sebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG..
    Salam kenal juga dari saya ARMAN..
    Bergerak sebagai tour guide dan driver..
    Saya nak tumpang iklan kat sini..
    Bila ada tuan dan puan/ abang dan akak.yang nak buat rancangan untuk melawat ke bukittinggi padang...
    Tapi masih tercari cari contact untuk buat urusan..
    Jangan risau..Saya boleh bantu uruskan lawatan nya...Untuk info detail nya..sila contact saya ditalian ....

Call/sms /whatsapp...+6285374176166

Email.armanpribadi123@gmail.com.

Terimakasih...

Wassalam....

BalasPadam
  5. Assalamualaikum,, Salam sejahtera buat semua pengunjung blog ini. Kami dari 7lines Holiday bukittinggi seperti siap membantu perjalanan tuan / puan yang hendak melawat ke padang/bukittinggi tanah minangkabau di tahun 2016 ini,,,, kami menyediakan Sewa kereta, Voucher Hotel, dan Pakej Tour, jika tuan / puan membutuhkan informasi silahkan hubungi kami Contact Person : Firmansyah Email : firman_7linesholiday@yahoo.com
    Ofice : +62 752 32371
    Mobile / whats app +62 823 90 797 959
    Insyaallah tuan / puan akan senang dengan layanan kami
    Sila kunjungi website kami
    www.7linesholiday.com
    7linesholiday.blogspot.com

6. Salam...
    Perkenalkan saya Ari dari lombok_trip Tour & Transport agent pariwisata di lombok.
    kami menyediakan jasa pariwisata di lombok (Pakej tour & Sewa Kereta).
    Untuk informasi/tanya-tanya tentang Lombok Gratis,
    bisa hubungi saya di Whatss +62 87852953230
    IG Lombok_trip

7. Salam,
    Info destinasi melancong di Padang, Bukittinggi, Sumatera Barat, sila tengok di blog ini:
    disitu ada juga info Pakej Percutian dan Sewa Kereta.