AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Isnin, 23 November 2009

HARI ARAFAH

Hari Wukuf di Arafah

Hari Arafah ialah hari para jemaah haji mengerjakan wukuf di Arafah iaitu pada 9 Zulhijjah. Ia terkenal sebagai kemuncak bagi segala amalan atau rukun haji. Hanya tinggal beberapa hari lagi para jemaah yang berada di Mekah akan akan bertolak ke Arafah untuk berwukuf. Hari wukuf pada tahun ini jatuh pada hari Khamis 9hb. Zulhijjah 1430 bersamaan 26 hb. November 2009. Bagi jemaah yang tiada berkesempatan wukuf pada hari tersebut maka tiada dapat haji kerana wukuf merupakan salah satu rukun haji.


Dalam khemah semasa Wukuf di Arafah

Allah yang bersifat Maha Pemurah memuliakan dan membesarkan hari tersebut dengan mencurahkan rahmat dan keampunan kepada hamba-hambanya yang berdoa dan meminta keampunan kepadaNya. Rasulullah SAW bersabda: " Tidak ada yang lebih banyak pembebasan dari neraka daripada hari Arafah".

Justeru pada hari tersebut, kita amat digalakkan supaya memperbanyakkan doa dan istighfar. Daripada Abdullah ibn Amru r.a. berkata: " Kebanyakkan doa Nabi SAW pada hari Arafah ialah " Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah; Yang Maha Esa tanpa ada sekutu bagiNya. BagiNya segala kekuasaan dan pujian. Di dalam kekuasaanNya segala kebaikan dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Di antara doa bagi memohon keampunan dan pembebasan dari api neraka ialah:
"Ya Allah! Bebaskanlan tengkukku daripada api neraka, luaskanlah untukku dengan rezeki yang halal dan palingkanlah (hindarilah) daripadaku jin dan manusia yang fasik".

Kita juga disunatkan berpuasa pada hari Arafah kerana Rasullullah SAW bersabda: "Puasa pada hari Asyura akan mengkafarahkan dosa setahun (sebelumnya). Manakala puasa pada hari Arafah, akan mengkafarahkan dosa dua tahun: setahun sebelumnya dan setahun selepasnya yang akan datang".

Sebagaimana yang disebut di dalam hadis, bahawa Rasulullah SAW berdoa pada petang hari Arafah agar diampunkan dosa-dosa umatnya termasuk orang yang zalim. Apabila Allah memakbulkan doanya, Baginda SAW tersenyum kerana melihat iblis mengambil tanah lalu menabunya di atas kepalanya sambil mengeluh panjang apabila mengetahui doa Baginda SAW dimakbulkan dan dosa-dosa umatnya diampunkan.

Olih itu saya menyeru kepada diri saya dan semua kaum Muslimin dan Muslimat marilah kita berpuasa pada hari Arafah yang hari khamis 26hb Nov 2009 yang akan datang.

Disalin semula sebahagian artikal "Kebesaran Bulan Zulhijjah" dari Utusan Malaysia bertarikh: 23hb Nov 2009 sebagai peringatan bagi yang selalu lupa termasuk diri ku sendiri.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan