AL-QURAN EXPLORER

Selasa, 10 November 2009

PANGGILAN HAJI SIRI 2

Bersama En Dolah yang sentiasa bersama

berjalan menuju ke jamrah(Orentasi) sebelum hari wukuf

22 hb Jan. 2004(Hari pertama - Khamis)

Sebaik saja sampai ke kota Suci Mekah saya dan rombongan di bawa ke tempat penginapan di Hotel Mekah Hilton di depan Masjidil Haram. Apabila nampak saja Kaabah pada kali air mata aku mengalir tanpa disedari. Itulah kebesaranNya di mana selama ini arah kiblat kita semua semasa solat telah berada depan mata.

Saya merasa bahawa diri ini adalah hamba Allah yang kerdil ditengah jutaan lautan manusia yang berbagai bangsa dan warna kulit. Saya macam tidak percaya bahawa saya sekarang telah berada di depan Kaabah dan saya semakin yakin bahawa aku telah di terima sebagai tetamu Allah, kerana sebelum ke sana saya sangat takut akan bermacam-macam dugaan dan ujian yang bakal dihadapi maklumlah terlalu banyak dosa yang telah dilakukan berbanding dengan nikmat yang telah diterima. Saya sentiasa berdoa supaya Allah akan mempermudahkan segala ujian dan sentiasa dalam kesihatan yang sihat sepanjang masa mengerjakan haji.

Setelah selesai semua urusan bagasi dan bilik penginapan kami diberi taklimat ringkas oleh mutawif untuk melakukan tawaf qudum dan saie haji bagi kami yang mengerjakan haji Ifrad. (Saya dan isteri telah berniat untuk menunaikan haji secara haji ifrad iaitu, mengerjakan haji dahulu dan ikuti umrah dalam bulan haji. Jadi kami terpaksa berada dalam ihram selama 10 hari sebelum hari wukuf).

Alhamdulillah saya dan isteri telah sempurna melaksanakannya dengan izin Allah walaupun manusia terlalu ramai. Selepas solat sunat tawaf dan minum air zamzam terus pergi saie(tapi belum bergunting) dan balik ke hotel untuk makan dan rehat kerana terlalu letih sepanjang penerbangan selama 9 jam.

lawatan ke shisha

23 hb. Jan 2004(Hari kedua - Jumaat)

Pagi hari ini pi solat subuh berjamaah yang pertama di Masjidil haram dan saya mencari tempat yang paling depan supaya nampak kaabah. Nak pergi dekat dataran kaabah dah tidak boleh sebab jemaah terlalu ramai dan sesak itu pun saya sampai jam 4.30 pagi. Jadi saya bertekad untuk pergi awal lagi bagi solat yang akan datang sekurang-kurangnya 2 jam sebelum masuk waktu.

Selepas sarapan pagi saya dan rakan sebilik En Abdullah Mahmud(Peg.Pertanian) dan Fauzi(Jurutera), kami pergi ke masjid pada jam 9.30 pagi untuk solat jumaat. Orang terlalu ramai, tapi kami dapat juga masuk kedalam masjid dengan izin Allah. Semasa solat hujan turun terlalu lebat dan semasa pulang ke hotel sekali lagi hujan lalu kami basah kuyup dalam pakaian ihram. Saya dan Hj Dolah sentiasa bersama setiap kali ke masjid dan begitu juga isteri saya dan isteri beliau.

Begitulah rutin harian sepanjang hari semasa di Mekah sebelum hari wukuf ke masjid setiap waktu solat kecuali ada program lain yang diatur oleh mutawif. Kami masuk ke masjid biasanya sekurang-kurangnya 2 jam sebelum waktu solat bagi mendapatkan tempat yang paling depan dan nampak ka'bah. Masa-masa sebelum solat di penuhi dengan solat sunat dan membaca al- Quran. Saya bertekat untuk 2 kali khatam sepanjang masa berada di Mekah dan Alhamdullilah dimakbulkan Allah.

Bersedia untuk pi tawaf qudum

jemaah sedang makan

24 hb Jan 2004(Hari ke 3- Sabtu)

Hari ini selepas sarapan pagi kami dibawa melawat ke Padang Arafah, Muzdhalifah, dan ke Shisha tempat penginapan kami untuk melontar jamrah pada 3 hari tashriq yang berhampiran dan mengambil masa 20 minit perjalanan ke tempat melontar.

Setiap kali kemasjid kami solat untuk 2 waktu solat baru balik ke hotel untuk makan dan rehat sekejap. Satu ketika semasa berjalan menuju ke masjid dengan en Dolah saya kata kepadanya bila-bila, kita naik solat di atas ruangan bumbung yang tidak bertutup(Lihat gambar). Dengan kehendak Allah apa yang dihajatkan benar-benar berlaku, bila pada waktu solat magrib, aapbila kami sampai di satu pintu bethampiran istana raja tiba, polis Arab telah mengarahkan kami menggunakan excalator untuk ke atas bumbung kerana atas tangga masuk ke masjid telah sesak. Dengan cuaca yang sejuk dengan 19darjah celcius kami kesejukan hingga selesai solat dengan pakaian ihram dan berlantai marble.

Itu lah ketentuannya apapun yang pelik-pelik keluar dari mulut kita akan dimakbulkan oleh Allah hatta yang di dalam hati sekali pun. Setiap kali masuk ke dalam masjid saya akan minum air zamzam dan berdoa agar Allah menghindarkan sebarang penyakit terutamanya batuk, dan Alhadulillah di makbulkan kerana selama 3 hari belum kena lagi batuk. Tapi isteri saya telah sudah tidak keluar suara masa bercakap sehingga hari wukuf.

depan jamrah

25hb Jan 2004(Hari ke 4-Ahad)

Seperti biasa ke masjid lah pada pagi ini. Sekali lagi kami kena naik atas bumbung untuk solat subuh. Sebelum ke Mekah saya telah diamanahkan oleh jiran dan sahabat untuk menyampaikan pesanan upah haji dan barang kepada keluraga mereka yang tinggal di Mekah. Alhamdullilah pesanan upah haji telah dapat disampaikan dengan izin Allah.

Cuma satu lagi pesanan belum dapat ditunaikan. Saya telah berkali-kali menelepon tetapi tidak dapat jawapan dan saya mulai risau kerana pesanan tersebut perlu diserahkan sebelum hari wukuf takut hilang disebabkan ianya akan ditinggalkan di hotel semasa di Arafah. Pada sebelah petang sebelum solat asar kami diberikan taklimat wukuf dan melontar oleh guru ugama.

Pandangan Ka'bah dari atas hotel Hilton

26hb Jan 2004(Hari ke 5- Isnin)

Seperti biasa hari ini kami ke masjid untuk solat waktu setiap waktu solat. Masa untuk rehat hanyalah lebih kurang 1 jam selepas solat subuh dan sarapan pagi, selepas itu pergi semula ke masjid untik solat zohor dan kadang-kadang terus solat asar, lepas itu pulang ke hotel, itu pun kalau tiada program yang di atur oleh mutawif. Saperti biasa ruang waktu seblum solat dihabiskan untuk baca quran.

Hari ini saya kena penyakit kerongkong kerana tekak terlalu kering.

27hb jan 2004(Hari ke 6 - Selasa)

Pagi ini kami pergi ke masjid jam 3.00 pagi untuk solat subuh. Sakit tekak saya masih terasa tapi telah berkurangan dan Alhamdulillah selepas itu sembuh sepenuhnya dengan makan ubat yang dibawa dari Malaysia. Selepas sarapan pagi kami telah diberi kuliah ulangan manasik haji oleh guru agama yang dilantik. Solat zohor kena duduk kat dataran masjid saja sebab tak dapat masuk dalam masjid kerana lewat

Sebelum itu saya telah solat hajat supaya dapat berjumpa dengan saudara rakan saya yang tinggal di Mekah untuk menyerahkan amanah dari Malaysia. Solat maghrib dan isya' kena atas bumbung sekali lagi sebab sesak dibawah dan dalam masjid. Hari ini juga kami telah berpindah ke hotel Ajiyad yang terletak berhampiran dengan masjid iaitu 10 minit berjalan kaki ke masjid dan berhampiran dengan hotel Habiba, terletaknya pejabat Tabung haji termasuk klinik dan kaunter pengeluaran wang semasa di Mekah.

28hb Jan 2004(Hari ke 7 - Rabu)

Seperti biasa hari ini kami ke masjid untuk solat waktu setiap waktu solat. Balik ke hotel sekali lagi saya menalipon saudara rakan saya di Mekah bernama Bakri untuk menyampaikan amanah kepadanya dan Alhamdulillah dapat jawapan dan dia mengatakan bahawa talipon di rumahnya telah rosak beberapa hari yang lalu. Beliau telah bersetuju untuk datang pada sebelah malam ke hotel Ajiyah yang kebetulan rumahnya terletak di atas bukit lebih kurang 200m dari hotel tersebut

Pada malam tersebut Bakri telah datang untuk mengambil amanah yang dikirimkan kepadanya, beliau telah menjemput saya dan isteri serta en Dolah dan isterinya ke rumahnya. Kami terima pelawaannya dan berjalan kaki naik bukit untuk ke rumahnya. Di rumah beliau kami diasingkan antara tetamu wanita dan lelaki dalam bilik yang berasingan walau pun keluarga beliau semuanya berasal dari Malaysia.

Bapanya yang berna Hj. Taib berasal dari Kg. Asam Jawa, Baling Kedah, di mana rumah nya di sini berhampiran dengan rumah emak saudara saya yang ada hubungan kekeluargaan juga dengan saya. Ayah dan arwah emak saya juga pernah menziarahi mereka semasa mereka menunaikan haji pada tahun 90an yang lalu.

Saya difahamkan hahawa Hj Taib telah bermestautin di Mekah selama 50 tahun pada masa itu. tetapi tidak mendapat taraf warganegara Arab Saudi. Dia dikenali sebagai Hj Taib roti dikalangan keluarganya di Malaysia sebab beliau telah mengatakan bahawa sekiranya dapat ke Mekah beliau akan makan roti sahaja. Oleh yang demikian Hj Taib tidak makan nasi dari dia sampai di Mekah sehinggalah kami menziarahinya dan bercakap dengan loghat Baling yang pekat. Kami dijamu dengan makanan Arab dan balik ke hotel pada jam 12.00 tengah malam.

Itulah ketentuanNya apa saja yang dihajati dan diniatkan di Tanah Haram( Mekah) akan dimakbulkan.

29hb Jan 2004(Hari ke 8 - Khamis)

Seperti biasa hari ini kami ke masjid jam 4.00pagi untuk solat subuh. Pagi ini kemaskan barang dan pakaian untuk dibawa ke Shisha . Lepas itu kepala rasa sakit dan tak dapat pergi ke masjid, maka terlepaslah solat zohor dan asar di masjid walau pun ganjaran pahalnya besar. Nak buat macam mana sebab terlalu sakit. Itu baru sakit kepala, kalau deman dan sakit lagi tak bolih, mana dengan kesesakan jutaan manusia.

Bagi jemaah yang tua-tua saya kasihan melihat mereka, sebab dah tua sakit pula, jadi kalau ada kemampuan dan umur muda baiklah pergi segera jangan tunggu sampai seru, kerana Nabi Ibrahim telah menyeru sejak dari dulu lagi. Lepas solat isya' dan makan malam kami bersiap-siap untuk bertolak ke hotel penginapan transit di Shisha yang dijangka pada jam 12.00 tgh. malam.

30hb Jan 2004(Hari ke 9 - Jumaat)

Setelah bersabar selama 3 jam maka kami pun bertolak pada jam 3.00 pagi ke Shisha dan sampai pada jam 4.30 pagi dan selepas itu terus tidur. Kami bertolak ke Arafah pada jam 12.00 tgh. dan sampai jam 1.00 petang selepas perjalanan 1 jam di mana sepanjang perjalanan kami bertalbiah. Selepas solat zohor rehat sambil berdoa dan membaca al Quran sementara menunggu hari wukuf kesokan harinya.

Aktibiti hari wukuf dan hari-hari tashrik(11,12 dan 13 Zulhijjah) saya akan catatkan pada siri-siri yang akan datang.