AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Selasa, 23 Februari 2010

KENDERAAN PERTAMA AKU DAN NOSTALGIA SEMASA DI LANGKAWI


Aku sedang basuh motor(baru lagi katakan) depan kuarter JKR Langkawi.

Ini lah kenderaan pertama yang aku miliki dan dibeli dengan duit sendiri. Aku beli masa dapat tunggakan gaji aku selepas 3 bulan aku mula bekerja. Masa tu sedang dok gila motor scrambler. Aku beli pada tahun 1981 dengan harga RM 2,400.00 saja, aku bayar pendahuluan RM 1,000.00 dan bakinya secara bulanan sebanyak RM 60.00/sebulan. No pendaftaran ialah KM 494.

Selepas 1 tahun 3 bulan beli motor baru aku kena tukaq pi kerja di JKR Langkawi pada akhir dis. 1980 dan aku pun bawa juga la motor tu pi sana. Aku kerja di sana selama 1 tahun 6 bulan saja(Jan 1981 - Jun 1982) dan selepas itu aku dapat melanjutkan pelajaran ke UTM, Kuala lumpur. Masa tu sapa pun tak mau pi ke Langkawi, hari minggu saja aku dan kawan2 kena sakit jiwa, pasai tak tau nak pi mana, bukan macam la ni.

Kalau nak pi sana masa tu, kena naik feri di Kuala Perlis saja, itu pun 2 perjalanan saja sehari pada jam 10.00 pagi dan 12.00 tgh. Kalau terlepas feri jawab nya esok la baru boleh pi, tu pun feri jenis open air, motor pun naik sekali dengan kita. Masa tu orang nak jual tanah RM 500.00/satu relong pun aku tak mau beli, pasai dok fikir bila nak boleh balik kerja di tanah besar.

Bas mara pun ada 2 buah, jalanraya tak banyak mana pun, tak la macam la ni. Pulau tu bukan besar mana pun, kalau kita pegawai kerajaan 1 pulau orang boleh kenai kita. Bekalan letrik pun masih pakai generator, hanya pada tahun 1981 baru stesen janakuasa dibina dan di ambil dari tanah besar. Hanya selepas Langkawi di istiharkan sebagai pulau bebas cukai baru lah perubahan berlaku, itu pun selepas lebih 20 tahun.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan