AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Khamis, 11 Februari 2010

ZAMAN PERSEKOLAHAN KU

Gambar kelas tingkatan 5c Sains Tulin Tahun 1976.
Aku barisan ke 2, hujung sekali(kiri) paling kecil.
Guru kelas kami, Cekgu Hamidah dan Guru Besar, Cekgu Kairul Faizi bi Khalid Abas

Bersama dengan kawan2 di depan asrama.


Gambar kiri: Aku dan Yadin. Kanan : Aku dan Shaari


Salam,

Aku memulakan persekolahan ku dalam tingkatan 4 & 5 (tahun 1975/76) di sekolah menengah Khir Johari, Sg. Petani. Sebelum itu semasa di tingkatan 1 hingga 3 aku di sekolah menengah Kuala Pegang, Baling. Pada masa tu kami yang boleh kata terra juga la yang dapat kurang 15 aggregate dapat masuk ke aliran sains dapat masuk sekolah Menengah Khir Johari. Tapi budak2 la lagi terra dapat sampai 12A pun belambak.

Semasa di SMKKJ aku ada juga beberapa kenangan yang tak dapat aku lupakan sepanjang dua tahun di sana. Kenangan tu sampai la ni aku masih ingat.

Peristiwa Pertama: Bila masuk ke tkn 4 kami budak2 baru (Freshe) katakan mesti melalui minggu orentasi. Budak2 lama (senior) punya la ragging kami, macam2 depa buat, tapi tak la sampai patah kaki tangan. Pada malam terakhir di adakan malam penutup minggu orentasi, di mana tiap2 orang mesti ambil bahagian. Aku kena paksa ambil pertandingan Mr. Kurus dalam bahasa Inggeris aku dah lupa istilah depa pakai.

Aku pun mula la buat latihan di asrama(Macam Body Builder) dengan pakai seluar pendek tanpa baju. Masa tu zaman jahiliah lagi(Hukum Halal dan haram dah tau dah, tapi kena paksarela)nak buat macam mana), umur pun baru masuk 18 tahun, tapi malu juga la, pasai tak pakai baju kena naik atas pentas. Malam tu aku punya ketaq bila naik atas pentas, aku pun punya tunjuk action dengan berbagai gaya aku hentam saja la, ikut suka apa yang patut. Bila sampai masa pengumuman di buat tut tut aku di nobatkan sebagai juara Mr. Kurus pada malam tu, seronok juga dapat hadiah.


Aku, wakil sekolah dalam sepak takraw, jadi tekong saja, pasai kecil/pendek nak lipat maut tak boleh pasai kecil/pendek


Peristiwa Kedua: Aku dpilih mewakili sekolah dalam pertandingan sepak takraw antara sekolah2. Pada pusingan pertama lagi pasukan kami telah di tunjuk jalan keluar oleh pasukan Sek. Men. Sains Sultan Mohd Jiwa, tengok la gambar tu aku jadi tekong saja.


Peristiwa Ketiga: Kenangan yang ni la yang paling tak bolih lupa. Suatu malam masa prep(Belajar malam dari jam 8.00 hingga 10.00), aku dan seorang kawan aku, kalau tak silap, Yadin namanya(Ada dalam gambar di atas). Kami dua orang tengah dok sembang rancak la dah tu gelak pula kuat, masa tu juga cekgu asrama(Chegu Mansur) lalu, maka apa lagi bila nampak saja dia pun panggil kami keluar kelas pi kat koridor. Tanpa banyak soal dia tibai kami dua orang kat punggung sorang 3 kali.


Yang paling kami malu sekali pasai di blok bersebelahan tingkat satu budak2 perempuan pakat dok tengok kami, cukup clear punya show. Esok nya kami ingat pakai habis kat situ saja, pulak tu chegu besar panggil kami pi dalam dewan di pun balun pulak seorang 3 kali kat tempat yang sama. Mujur juga kami saja yang ada. Chegu Mansur pun dah meninggal(Alfatihah) semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.


Lepas dari peristiwa tu aku tak buat lagi perangai macam tu, pulun punya pulun SPM pun clear juga dan kalau tak pasai tu aku pun tak tau nak jadi apa. Alhamdulillah aku pun telah berjaya sampai ke hari ni. Weh Sobri kalu mu baca peristiwa ni mu mesti ingat balik, yang kena tibai tu betui ka aku dengan Yading, kalu bukan dengan sapa ha. Aku pun bukan jahat sangat(nakal saja), cuma masa study malam, dah la tak mau nak study betoi2, dok sembang pulak dan gelak kuat sampai ganggu orang lain, memang patut la kena tibai..


Hingga ke hari ini peristiwa2 tu masih lagi dalam ingatan ku walau pun telah 34 tahun berlalu

Aku nampak kepala saja,
yang pakai baju kulit kuda belang tu, Sobri Cek Ros.


Aku paling atas(nampak kepala saja)

Semasa hari sukan sekolah.
Budak yang dok tunjuk tangan tu la, Sobri Cek Ros(Kartunis) masa tu


Aku, atas sekali tengah

Gambar ni tepi kolam kat dewan SMKKJ, tapi la ni dah tak ada dah. Budak yang sua kaki dalam air tu la, dah jadi Pengetua Sek Sains Sulatan Mohd Jiwa sekarang. nama Tuan Hj Rusdin.

Aku atas sekali tengah.

2 ulasan:

  1. Woi Saiden, bila baca ceghita hang, teringat balik kisah-kisah lama masa dok di SMKJ. Aku nak pebetui sikit, warden asrama tu nama Cikgu Shabudin(Allahyarham). Aku pun besa kena tibai dgn dia pasai mandi malam pukul 12. Kes kedua kena tangkap pasai lompat pagar waktu malam pi pekena mee goreng mamak.

    BalasPadam
  2. Mie Sulong,

    Betoi Al marhum cekgu Budin warden , tapi Al marhum cekgu Cot pun salah sorang warden kat asrama masa tu, aku masih ingat lagi dia dok di bilik kat tingkat 1 tepi tangga. Di share dengan cekgu Mohan. Depa sama2 bujang. Si Mohan ni bukan warden dia tumpang saja nak save duit, pasai tu dia tak dok rumah sewa. Si Mohan ni dia dok shok kat Zurina Murat sekelas dengan aku. Tapi Zurina telah kawin dengan Boss(Jurutera Daerah JKR) aku orang Ganu tahun 1984 yang lalu.

    BalasPadam