AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Rabu, 7 Oktober 2009

Hari Raya Puasa 2009



Di kubur Parit Panjang. Tahlil di khalifahkan olih Adik Li



Muslimat hanya berkumpul da wakaf yang terletak 10m dari kubur Bonda kami

Gambar sempena Raya Puasa 2009



Salam,

Gambar ini kami ambil semasa selepas Solat Aidil Fitri di Masjid Sultan Abdul Halim, Taman Ria Jaya, Sungai Petani, sebelum kami sekeluarga bertolak balik ke kg. isteri di Gelong Rambai, Tunjang, Jitra.

Tahun ni kami semua sembilan adik beradik masing2 beraya di rumah keluarga mertua kecuali yang tinggal berhampiran dengan ayah kami di pondok lanai. Bukan nya apa sebab pada hari raya kedua kami semua akan berkumpul di rumah ayah kat pondok. Walau pun rumah nya kecil tapi kami seronok kerana seperti kata pepatah ' tempat jatuh lagi di kenang, inikan pula tempat bermain'. Sambil2 nak lena kadang2 kami bersembang sampai larut malam, sebab tak sedar kerana terlampau rancak maklumlah bukan nya senang setahun sekali nak berimpun macam ni.

Esok paginya raya ke3 kami semua akan pi ke kubur ziarah dan tahlil kepada terutama nya arwah Bonda kami yang tersayang Hjh Khadijah bt. Yaakob, nenek, tok guru Hj Omar serta beberapa orang lagi alim ulama di sekitar parit panjang dan juga Syuhadah Mamali dan sekelian arwah yang bersemadi di kubur Parit Panjang. Selepas tu kami semua akan menziarahi saudara mara yang terdekat. Selalunya yang dok kahlifah tahlil kami ialah adik Li la, yang pakai baju gelap di tengah tu. Bagi kaum muslimat hanya tolong amin doa kat wakaf tu. Tengok gambar di atas.

Begitulah rutin keluarga kami tiap2 tahun, kalau tahun ni di rumah mertua, insyaAllah tahun depan kami semua beraya di pondok pula. Tapi raya Haji tahun kami pakat nak raya di pondok kut, kalau di izin ALLAH, kalau ada rezki bolih la buat korban pakat adik beradik seekor lembu.










1 ulasan: