AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Isnin, 14 Disember 2009

KENDURI DI RUMAH HASANUDDIN

Pada hari sabtu 12 nov. 2009 yang lepas aku dan isteri telah menghadiri kenduri di rumah Hasanuddin di Jeniang rakan sekelas di SMKJ Sg. Petani tahun 75/76 lebih kurang 33 tahun lalu. hari ni saja aku hadiri 4 kenduri kahwin. Lepas rumah jiran aku, aku terus pi ke gurun jam 2.30 ptg. rumah kawan masa kecil2 kat kampong, iaitu Ustaz Mat Ali kena gulai umbut pisang+ daging.

Lepas tu terus pi hantar anak aku Naim di Maktab Mahmud Yan, di ambil SPM dua paper lagi. Dari yan terus ke rumah Hasanuddin dan sampai jam 4.30ptg. Di sana dapat jumpa Sobri Chek Ros(kartunis) kat sekolah( dulu kurus, tapi la ni bulat macam ikan buntal, cuma gigi ''trade mark" dia masih kekal hingga sekaran), Hasan Majid(sampai la tak besar2), Mail Awang, Haji Rosli(Pengurus Tabung haji Sg. Petani), Razak Tiak dan Saidin Omar. Rusdin dan Shaari depa pi awai pasai depa ada kenduri di tempat lain. Di rumah Hasanuddin pun kena gulai umbut pisang lagi, balun lagi walau pun dah kenyang, tapi sikit saja, takut sakit kepala lagi.

Bila lama tak jumpa borak dan gelak ketawa lah kami sebab setelah sekian lama baru kali jumpa. Bila dah dekat jam 5.30 ptg aku dan Sobri minta nak beredar dia bagi la tapau gulai umbut pisang kat Sobri, si Sobri ni dia segan nak bawa sorang, dia kata kat Hsanuddin ,aku(Saiden) pun nak juga, maka aku pun dapat juga ole2 dari Hasanuddin.

Di rumah Ustaz Osman anak Tok Guru Pondok Lanai pun gulai umbut pisang juga, tapi perut aku dah tak boleh isi dah, maka pekena jugal sikt bubur gandum. Tapi malam tu gulai Hasanuddin dan yang ustaz Man bagi aku pekena juga sekali lagi di rumah ayah aku. Gulai umbut pisang kut mana pun tak lepas pi, bila perut kosong mesti kena balun punya, lebih2 lagi kalau perangat. Hari ni saja aku hadiri 4 kenduri kahwin, semuanya sahabat lama kat sekolah dan kampong.

Lepas ni tak tau bila lagi nak dapat jumpa macam tu. InsyaALLAH kalu di izinkan ALLAH, Sobri kata nak kenduri di rumah dia pula, tu pun kalau dia jemput, kalu tak melepas la aku. Sobri jangan lupa kat aku. Gigi mu yang depan tu bagi la kat aku nak buat 'spare part', gigi aku dah habih dah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan