AL-QURAN EXPLORER

Khamis, 24 Disember 2009

TRIP KE CAMERON HIHGLAND

Bergambar sejurus tiba di Apartment Puncak Arabella

Ada yang masih tidurPagi sebelum breakfast

Pagi sebelum pulang
Keluarga aku dii Cameron Bharat(ladang teh)

Isteri dan anak(Najwa) di Strawberry Park

Aku, Najwa dan anak saudara

Anak-anak saudara

Sedang makan malam

Strawberry Park

Pada 18 hb. Dis. 2009 bersamaan 1 Muharram 1431 yang lalu kami sekeluarga dan seramai 7 dari 9 adik beradik aku telah pergi bercuti ke Cameron Highland. Perancangan ini telah kami sepakati untuk pergi semua 9 orang adik beradik aku termasuk ayah dan emak 3 minggu sebelum ini dengan menempah satu apartment di Puncak Arabella di Tanah Rata. Tetapi adik aku Jamaludin dan Abdul Ghafar serta ayah aku tak dapat turut serta, di mana ayah aku kena menemani kakaknya(Mak Ngah kami) yang sedang sakit, sementara Jamaludin dan Ghafar ada urusan lain dimana semuanya seramai 39 orang.

Kami pergi dengan menaiki enam buah kereta. Aku, isteri dan anak aku Naim bertolak dari Sg Petani, sementara adik aku Dakroh, Yusuf, Hayie dan Zul bertolak dari kampong dan Wie serta Fauziah dari Kuala Lumpur. Kami berjanji akan bertemu di Simpang Pulai, jalan naik ke Cameron Highland. Anak aku Najwa dari KL menaiki kereta Wie dari Kuala Lumpur.

Kami sampai di Simpang Pulai pada jam12.00 tgh dan bila semuanya sudah berkumpul, maka kami pun sentailah bekalan makanan apa yang ada di situ kecuali Wie dan Fauziah. Selepas makan di situ kami pun bertolak ke Cameron Highland di mana Wie dan Fauziah lewat sikit di belakang kami.

Dari Simpang Pulai kenderaan kami berjalan lancar, tetapi apabila sampai di Kampong Raja kenderaan mula perlahan mendaki bukit ke Berincang. Dalam keadaan cuaca yang hujan renyai-renyai dan kesesakan yang teruk kami sampai ke Tanah Rata pada jam lebih kurang 4.30 ptg. Kereta adik aku Yusuf sampai berasap dan terpaksa berhenti seketika. Bila dak berhenti nak bergerak semula sangat susah kerana kenderaan yang sesak.

Apabila sampai di apartment di Tanah Rata dalam keadaan keletihan dan kelaparan kerana terlalu lama dalam kesesakan jalan, ada yang tidur dan apa lagi kami pun makan apa saja bekal yang kami bawa. Selepas berehat dan mandi kami pun keluar ke pasar malam di Berincang pada petang itu untuk melihat suasana malam di sana. Dalam keadaan hujan yang renyai-renyai dari petang dari Tanah Rata ke sana mengambil masa hampir 1 jam dalam jarak 6 kilometer saja.

Selepas membeli apa yang patut terutama sayur dan makanan kami balik ke apartment. Kami membawa bahan mentah untuk dimasak, di mana aprtment terhsebut menyediakan kemudahan bagi memasak. Bila dah selesai makan malam dan solat jamak taakhir ada yang tidur kerana keletihan dan ada yang tonton TV. Kami tidur dalam keadaan yang sesak tapi di mana hanya 3 bilik saja yang lain2 tu tidur kat hall dan laluan kedapur. Tapi seronok juga macam tu sekali sekala kerana dapat merapatkan hubungan kekeluargaan dan adik beradik, walau pun kami mampu menyewa 1 unit lagi apartment. Kami dimaklumkan bahawa semua hotel dan apartment telah penuh di tempah sempena cuti umum.

Keesokan hari nya kami semua check out dari apartment jam 10.00pagi. Dalam perjalanan pulang kami sempat melawat ladang teh(Cameron Bharat) di Ringlet, ladang strawberry dan juga taman cactus. Dalam keadaan hujan yang renyai-renyai dan kesesakan lalulintas yang teruk kami singgah juga untuk membeli ole-ole dari Cameron Highlanda terutamanya sayur-sayuran yang segar untuk dibawa pulang. Aku, kalau pergi tak beli cactus pasti tak sah, tu yang murah2 saja(7 pokok RM10.00) yang kecil2 saja. Nasib baik boleh lah tahan satu tahun, kalau tidak pokok2 tu mampus habis, tapi sampai la ni ada yang aku beli 3 tahun lepas masih kekal.

Dari Brincang ke Kg. Raja mengambil masa selama 2 jam. Akhirnya kami sampai di Simpang Pulai pada jam 4 petang dan makan tengahari. Di sini adik Fauziah terus keKg. Gajah dan adik Li ke Kuala Lumpur. Alhamdulillah kami semua selamat sampai ke rumah pada hampir2 masuk waktu Maghrib.

Di sini saya ingin memberi beberapa tip jika ingin bercuti ke Cameron Highland. Jangan pergi pada hari cuti umum yang jatuh serentak di seluruh Malaysia kerana keadaan terlalu sesak dan susah mendapat penginapan jika tidak ditempah terlebih dulu. Jika hendak pergi juga, tempahlah penginapan terlebih dulu, pastikan minyak diisi penuh tangki di Simpang Pulai, manalah tahu kut2 masa kesesakan minyak kita habis, pasti berpeluh punya badan. Masa yang paling sesuai kalau betul2 nak enjoy pergi ke sana dan menikmati kesejukan tanah tinggi ialah pada cuti hujung minggu.

Begitulah adanya percutian keluarga kami pada tahun ini. Tahun depan kalau di izinkan oleh ALLAH dan ditambah sedikit lagi umur InsyaALLAH kami akan merancang ke distanasi yang lain pula.