AL-QURAN EXPLORER

Quran Explorer - Interactive Audio Recitations & Translations

HARI KELUARGA DI CAMERON HIGHLANG: 18 & 19 DIS. 2009

Isnin, 28 Disember 2009

KENDURI KAHWIN ANAK SAUDARA




Makan bersama pengantin

Makan bersama pengantin(Yang kiri pengantin perempuan tu la isteri aku)

Hari Khamis - 24 hb. Dis. 2009

Hari ini aku menyertai rombongan menyambut pengantin perempuan ke rumah pengantin lelaki di Taman Emas, Sungai Petani. Kedua-dua pasangan ini bekerja sebagai guru di Kucing Serawak. Kami sampai di sana pada jam 2.00 ptg. dan di tempat di meja makan bersama-sama pengantin. Tu la baru sekali seumur hidup aku makan bersama pengantin, sebelum ini walau pun di jemput ke meja pengantin aku tolak sebab aku lebih selesa makan berasama tetamu lain, baru puas makan.

Selain menu biasa di meja pengantin disediakan dengan menu tambahan iaitu ikan siakap, udang dan juga kueh. apa lagi masa tu tengah lapar, aku sentai la ikan siakap dengan udang, daging aku makan la juga sikit. Lepas makan aku beredar keluar pi sembang dengan tetamu lain sambil tunggu acara bergambar pengantin di dalam rumah.

Kepada kedua pasangan pengantin suami/isteri aku mengucapkan 'Selamat Pengantin Baru' semoga berbahagia dan berkekalan hingga ke akhir hayat.


MB Kedah, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan berjalan pulang. Yang berjubah tu biras saya


YAB, MB sedang di meja bersama tetamu lain.

Antara tetamu yang hadir

Hari Selasa - 22hb. Dis. 2009

Minggu terakhir bulan disember tahun ini aku sempat menghadiri kenduri kahwin anak permpuan kakak ipar aku(Kak Fatimah dan suami Ustaz Mahyudin) di Kg Gelong Rambai, Tunjang, Jitra. Jamuan makan bermula pada jam 12.00 tgh. Masa tengah makan sambil sembang2 tu, aku ada terdengar MB Kedah akan mai makan kenduri juga. Dalam percaya dengan tidak aku buat 'don't no' saja, sambil dok tanya depa, betui ka MB nak mai.

Jam 1.00 tgh tak nampak pun muka MB pun, tapi lebih kurang jam 1.30 tgh aku nampak kereta Mercedes KBV 8 berhenti kat tepi jalan, tapi tak dengaq pun siren polis escort dan sebarang protokol. Dari jauh aku nampak YAB, MB berjalan masuk ke khemah tetamu bersama seorang pegawai dan pemandunya yang kebetulan orang kampong berdekatan. Aku dengaq dari pemandunya kata , rupa-rupanya MB adalah rakan sekelas dengan Ustaz Mahyudin (biras aku) semasa belajar di Maktab Mamud, Alor Setar dulu. Patut la dia mai juga makan kenduri.

YAB MB, bersama pegawainya makan di khemah tetamu biasa sambil bersembang dengan tetamu yang lain. Lebih kurang 1 jam MB pun berangkat pulang dan sambil berjalan menuju ke kereta aku ada dengar penduduk di kg bercadang untuk memaklumkan kepada MB untuk memohon sebatang jalan di situ. Masa dok berjalan balik tu aku sempat juga bersalam dengan beliau, tu la kali pertama aku salam dengan dia sebelum dan selepas jadi MB Kedah. Semasa hendak menaiki kereta YAB MB meminta MKK membuat permohonan ke pejabat daerah Kubang Pasu bagi tujuan tersebut. Sebelum itu YB Dato' Speaker DUN Kedah juga telah menghadiri kenduri tersebut.

Yang aku nak cerita di sini ialah begitu 'simple' dan 'humble' MB kerajaan Pakatan Rakyat dari PAS tanpa sebarang protokol dan keistimewaan dengan tempat VVIP mesti disediakan khas untuknya. Dia lebih senang makan menu yang sama di khemah tetamu bersama jemputan lain dan di sini terdapat kemesraan antara rakyat dan pemimpin yang telah dipilih oleh rakyat. Di masa2 lalu kalau kita tengok MB dari umNO BN, mai makan kenduri mesti disediakan khemah VVIP dengan pengiring yang jadi tukang sebok itu dan ini, pasai nak bodek dan siap dengan Polis pengiring. Makan pula menu lauk mesti special yang lain dari jemputan biasa.

Aku harap YAB Ustaz Azizan dapat mengekalkan sifat rendah diri dan sederhana walau pun telah bergelar Menteri Besar agar kerajaan Kedah di bawah pimpinan beliau kekal sekali lagi pada PRU ke 13 yang akan datang, INSYAALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan